De micro:bit!

Logo Micro:bit

Logo Micro:bit

De Micro:bit is gemaakt voor het basisonderwijs. De computer is ontwikkeld om techniek in het onderwijs te stimuleren en kan gebruikt worden om kinderen les te geven in programmeren en techniek. Deze zakcomputer kan gebruikt worden in groep 6, 7 en 8 van de basisschool. Zo komen kinderen al vroeg in contact met de mogelijkheden die deze te bieden heeft.

Met behulp van een programmeertaal is het mogelijk de micro:bit aan te sturen. Door het invoeren van code in een on-line programmeeromgeving kan de leerling zelf bepalen welke led lampjes er gaan branden. Deze led lampjes vormen een soort beeldscherm. Op die manier kan er een woord of figuur worden weergeven door middel van de led lampjes op het apparaatje.

 

Microbit front

Micro:bit front

De micro:bit computer

De micro:bit is een initiatief van de BBC om kinderen aan het programmeren te krijgen. Het formaat van de computer is 4 bij 5 cm. Het micro-computertje heeft knopjes voor de bediening. Er zitten 25 led lampjes op die dienst doen als beeldscherm. Deze staan in rijen van 5 bij 5 op de voorkant. Het apparaatje kan met vier verschillende programmeertalen worden aangestuurd.   

Programmeren

De computer kan geprogrammeerd worden met elke internetbrowser waarop Blockly, Javascript, Python of Scratch kan worden weergegeven. Deze programma’s zijn on-line beschikbaar. Het zijn gebruiksvriendelijke programmeeromgevingen, die geschikt zijn voor kinderen op de basisschool. 

De meest gebruikte taal is de “Blocks Editor”, waarin het programma op een grafische wijze wordt weergegeven. In plaats van programmeercode te typen, worden er gekleurde blokken gebruikt die onder elkaar kunnen worden gezet.

De micro:bit beschikt daarnaast ook nog over een aantal sensoren. Door gebruik te maken van de juiste blokken kan bijvoorbeeld de temperatuur worden gemeten. Deze kan dan weer gebruikt worden in een zelf verzonnen project. Ook bevindt zich op de achterkant een sensor niet waarneemt of de computer wordt geschud. Dit kan ook handig zijn voor een project waar de leerlingen aan werken.

 

Software Micro:bit

Software Micro:bit

Workshop

Tech Kids Studio heeft verschillende leuke workshops ontwikkeld voor kinderen in groep 6, 7 en 8 van de basisschool om te leren programmeren met de Micro:bit. Zo leren de kinderen  hoe ze met deze handige computer hun eigen projecten kunnen starten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het verzorgen van een virtueel huisdier.

Wanneer de kinderen begrijpen hoe de Micro:bit werkt, dan kunnen ze hun eigen projecten starten. Ze kunnen individueel of met z’n tweeën aan de slag om een idee te verzinnen en uit te werken en hiermee aan het werk gaan. Op deze manier draagt deze workshop bij aan het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, waarbij o.a. het samenwerken en het en het creatief denken wordt gestimuleerd.

De micro:bit kan gebruikt worden voor educatieve projecten. Leerlingen kunnen er bijvoorbeeld een tekenrobot mee maken of een muziekinstrument. Op de website van de community van Micro:Bit staan voorbeeld projecten.

Microbit Skoaterwijs

Microbit Skoaterwijs

Expeditie Micro:bit

De organisatie Future NL heeft een expeditie samengesteld voor kinderen op de basisschool rondom deze micro computer. Het doel van deze stichting is om de digitale geletterdheid van kinderen te bevorderen. Deze expeditie bestaat uit een doos met de micro:bit en een aantal extra attributen, zoals een batterijhouder, een accu en een USB kabel.

Kerndoelen

Het werken met de micro:bit zorgt ervoor dat onderstaande kerndoelen worden ondersteund.

Kerndoel 23

De leerlingen leren wiskundige taal gebruiken. Programmeren ligt in het verlengde van wiskunde. Veel van de code die kinderen gebruiken om te programmeren, bevatten logica zoals “is gelijk aan” en “als dan” constructies.  

Kerndoel 24

De leerlingen leren rekenkundige problemen op te lossen. Tevens leren ze redeneringen helder weer te geven. Bij het uitvoeren van een project op de micro:bit worden er fouten gemaakt en deze moeten worden hersteld. Dit is nodig om de computer te laten doen wat de leerlingen hebben bedacht.

Kerndoel 25

De leerlingen leren hun aanpak bij het oplossen van rekenkundige problemen te onderbouwen. Tevens leren ze oplossingen te beoordelen. Dit doen de leerlingen als ze hun eigen idee gaan uitwerken.

Kerndoel 32

De leerlingen leren meetkundige problemen op te lossen. Dit is afhankelijk van de workshop die ze volgen. Voorbeelden hiervan zijn de workshops waarbij een stappenteller wordt gemaakt of de snelheidsmeter wordt gebruikt.

Kerndoel 33

De leerlingen leren meten en leren rekenen met eenheden en maten, zoals bijvoorbeeld de x en y coördinaten. Ook eenheden die nodig zijn voor bijvoorbeeld de snelheidsmeter en het kompas komen aan bod.