Programmeren met de Bee-Bot

Een Bee-Bot is een gele robot met zwarte strepen, die je doet denken aan een bij! Het is een programmeerbare robot voor groep 1 en 2 op de basisschool. Door met de Bee-Bot aan de slag te gaan leren kinderen op een leuke wijze programmeren. Ook werken ze met deze robot aan het ruimtelijk inzicht.

Bee-Bot

Bee-Bot

Om de B-Bot te laten doen wat jij wilt moet je commando’s ingeven. Deze commando’s kun je met de knoppen boven op de robot invoeren. Door de pijlen in te drukken gaat de robot de richting op die is ingegeven.

In onderstaande video zie je hoe de B-Bot naar een kaart in het midden van de mat toe beweegt.

 

Naast de Bee-Bot is er ook een Blue-Bot. Ze kunnen allebei van het ene punt naar het andere punt lopen. Ze hebben allebei een app waarmee kinderen kunnen oefenen in het besturen van de robot op de iPad of tablet. De Blue-Bot heeft daarna een paar functies die de Bee-Bot niet heeft. Een van de functies betreft het aansturen van de robot via Bluetooth.

 

Blue-Bot

Blue-Bot

Workshop Bee-bot

Tech Kids Studio heeft een spel ontwikkeld waarbij kinderen in groep 1 en 2, maar ook in groep 3 en 4 al spelenderwijs leren hoe ze een robot kunnen programmeren. Nieuwsgierig geworden? Deze workshop is o.a. een keer gegeven op een school in Heerenveen.

Deze vloerrobots hebben ook allebei een app in de App Store en Google Play staan. Na deze workshop kunnen de kinderen zelfstandig aan de slag met de bijbehorende apps.

Kerndoelen

De volgende kerndoelen worden ondersteund:

Kerndoel 23

De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 24

De leerlingen leren praktische en formele rekenkundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 25

De leerlingen leren een aanpak bij het oplossen van rekenkundige problemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Kerndoel 32

De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Kerndoel 33

De leerlingen leren meten en leren rekenen met eenheden en maten, zoals de lengtemaat.